Studiu: Pretul, factor de decizie in alegerea unei bauturi alcoolice

Reveal Marketing Research dezvaluie rezultatele unui studiu in ceea ce priveste consumul de alcool al romanilor din mediul urban.

Scris de Daniela Carolina Cristescu, Joi, 16 Ianuarie 2020

Asadar, aproximativ o treime dintre romani prefera berea, in general cea produsa in unitati industriale (28%), dar exista un interes in crestere si pentru cea artizanala (2,7%), barbatii fiind principalii consumatori (37,8% dintre respondenti).

Pe locul doi se situeaza vinul linistit, ales de unul din cinci romani, urmat indeaproape de cidru (15,4%), care este preferat mai mult de catre femei (21,2% dintre doamnele intervievate), probabil datorita continutului mai mare de zahar si prin diversitatea aromelor.

Spirtoasele, atat cele autohtone cat si cele de import trezesc interesul a doar 3-7% din populatia urbana. Acest rezultat este destul de surprinzator pentru o tara in care palinca face parte din ospitalitatea caracteristica si in care multi locuitori din mediul urban consuma cocktailuri.

40% dintre barbati beau o bere o data pe saptamana

Berea este cea mai populara alegere: 40% dintre barbatii romani beau o bere cel putin o data pe saptamana, in diverse ipostaze: dupa serviciu (35,9%), la sarbatori (35,7%) sau ca socializare in oras (30,7%). Asocierile din mintea consumatorilor de bere sunt in zona de mancare- snacksuri (8,4%), mici (6,6%), gratar, friptura sau racoritoare/potrivita pentru vara/ potoleste setea.

Unul din zece romani alege sa bea vin aproximativ o data pe saptamana, cei tineri si femeile fiind mai activi in acest sens. In perceptia generala, consumul de vin este asociat cel mai des cu sarbatorile (58%), zilele de nastere (35,2%), degustarile (24,3%) si socializarea in oras (17,7%).

Cand au fost intrebati ce cuvinte le apar spontan in minte atunci cand se gandesc la vin, cei intervievati au spus: friptura (16,1%), sprit (10,9%), petrecere (9,7%), cuplu/mancare/relaxare (4.6%). Se observa din raspunsuri ca vinul este privit ca o bautura eleganta, de socializare, seductie si gastronomie.

Cum isi aleg romanii bauturile alcoolice

Principalul factor de decizie, fara sa fie unic, in alegerea unei bauturi alcoolice este pretul (44,5%). Pe langa costuri, brandul este foarte important, fiind mentionat de 39,3% dintre respondenti ca un criteriu. Promotiile pot impulsiona cumparatorii, de obicei tot pe cei preocupati de costuri, in timp ce noutatile aparute in gama sunt mai putin importante, doar unul din zece romani fiind sensibil la acestea.

In ceea ce priveste bugetul alocat bauturilor alcoolice, acesta este de aproximativ 15 lei saptamanal, cu un maxim de 19 lei la cei sub 25 de ani. La o evaluare lunara, romanii sunt dispusi sa cheltuie pe produse alcoolice aproximativ 51,6 lei, minimul fiind oferit de femei, in jurul valorii de 41,8 lei, iar maximul de tineri, la 67,2 lei. Se observa ca, desi tinerii beau cel mai putin, sunt dispusi sa cheltuie cel mai mult, ceea ce inseamna ca aleg bauturi mai scumpe si mai de calitate.

Intrebati cat de des ar incerca si alte branduri decat cele pe care le cunosc deja, se constata ca romanii sunt foarte rezistenti la schimbare. Majoritatea (47%) au spus ca foarte rar ar bea altceva, 21,3% au raspuns ca rar si doar 3,5% sunt curiosi.

Piața-băuturilor-alcoolice-în-România_-preferințe-tendințe-și-amenințări-2