Piata berii a ramas stabila in 2020, cu un volum constant de peste 16 milioane hectolitri

Piata berii a ramas stabila in 2020, inregistrand o crestere cu 0,5% in volum, pana la 16,75 milioane hectolitri, se arata in raportul anual al Asociatiei Berarii Romaniei.

Scris de Agro Food, Miercuri, 07 Aprilie 2021
Ponderea sectorului HORECA in vanzarile de bere s-a injumatatit, de la 15% in 2019, pana la 8% in 2020.
 
“2020 a fost un an cu multe provocari pentru societate si pentru piata de bere din Romania. Restrictiile impuse din cauza situatiei generate de coronavirus au afectat puternic sectorul ospitalitatii si, implicit, industria noastra. Pierderile cauzate de inchiderea HORECA au fost compensate partial de achizitiile din comertul cu amanuntul, mutandu-se consumul de bere acasa, precum si de faptul ca a fost un an cu vreme buna. Totodata, presupunem ca piata s-a mentinut la nivelul anului anterior si datorita faptului ca multi romani din afara tarii, din cauza restrictiilor din statele unde isi desfasurau activitatea, au revenit pentru o perioada acasa, au stat alaturi de familie si si-au petrecut aici concediile”, a declarat Dragos Constantinescu, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.
 
Inainte de pandemie, berea servita in sectorul ospitalitatii genera 443 milioane de euro in economia romaneasca in vreme ce anul trecut a generat doar putin mai mult de jumatate, respectiv 241 milioane de euro.
 
“Pe fondul crizei sanitare, din dorinta de a pastra distantarea sociala si de a evita calatoria necesara returnarii ambalajelor, romanii au optat in 2020 pentru ambalajele de unica folosinta, fie ca vorbim de sticla sau de plastic. Astfel, sticla nereturnabila a inregistrat o crestere de 58% fata de 2019, lucru datorat in mare masura opririi sau diminuarii activitatii in Horeca. Ambalajul tip PET a avut un avans de 2,2%, ceea ce marcheaza o contra-tendinta, dupa 5 ani de scadere constanta, in care a pierdut 9 puncte procentuale (pp) din ponderea detinuta intre ambalaje”, a adaugat Julia Leferman, director general Asociatia Berarii Romaniei.
 
Chiar si in conditiile unei stagnari in volum a pietei, sectorul de bere continua sa aiba un impact pozitiv semnificativ asupra economiei romanesti. Industria berii asigura la nivelul intregii tari, direct si indirect, un numar de aproape 61.000 locuri de munca pentru romani, acopera exclusiv din productia locala aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura Romaniei.
 
Potrivit sursei citate, contributiile membrilor Berarii Romaniei la bugetul statului inregistreaza o tendinta in crestere, acestea atingand doar anul trecut 289 milioane euro. Nivelul contributiei cumulate din partea membrilor Asociatiei in ultimii 17 ani a depasit 4,17 miliarde euro.
 
De asemenea, eforturile investitionale ale producatorilor de bere membri ai Asociatiei sunt si ele semnificative, acestea ridicandu-se la 72,8 milioane euro in 2020. Investitiile cumulate ale membrilor Berarii Romaniei in cei 17 ani de la infiintarea Asociatiei au atins 1,7 miliarde euro.
 
In ceea ce priveste preferintele consumatorilor in functie de tipurile de ambalaje, structura pietei berii pe parcursul pandemiei Covid-19 nu a pastrat tendintele ultimilor ani. “Dupa o crestere constanta de peste 5 pp intre 2015 si 2019, sticla a scazut anul trecut fata de 2019 cu 2,6%. A crescut preferinta pentru ambalajele de unica folosinta. Astfel, sticla nereturnabila a inregistrat o crestere de 58% fata de 2019, iar ambalajul tip PET un avans de 2,2%. Totodata, berea ambalata la doza a crescut anul trecut cu 1,7 pp, pastrand tendinta de crestere a ultimilor ani”, se arata in raport.
 
Pe de alta parte, berea la draft a scazut cel mai mult, din cauza inchiderii partiale sau totale a sectorului ospitalitatii pe parcursul ultimului an, de la 3,4% in 2019 la 2% anul trecut. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj este: sticla - 27,4%, doza - 23,9%, butoi - 2%, PET - 46,7%.
 
Reprezentantii Asociatiei Berarii Romaniei sustin ca piata locala a berii continua sa isi pastreze caracterul profund national, ponderea productiei locale ramanand de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2020, importurile au inregistrat o crestere de 0,15 milioane hl, atingand un total de 0,65 milioane hl.
 
In ceea ce priveste exporturile, acestea au crescut usor in 2020, cu 0,04 milioane hl fata de anul anterior, atingand un total de 0,53 milioane hl.
 
In topul tipurilor de bere consumate de romani, berea lager a continuat sa domine preferintele in 2020, cu o pondere de 93,8%, in usoara crestere fata de anul anterior. Mixurile de bere si berile aromatizate si-au adjudecat 3,2% din piata, iar categoria specialitati, in care intra, printre multe altele, berea neagra, nepasteurizata, alba, ale, rosie etc. 1,6% din piata. Berea fara alcool a detinut o pondere de 1,4%. In ceea ce priveste dinamica segmentelor in 2020, tendinta de crestere inregistrata in ultimii ani de mixurile de bere si berile aromatizate s-a mentinut, chiar daca 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (fata de peste 32% anul anterior), in timp ce specialitatile de bere au scazut cu 28%.
 
Raportul mai arata ca numarul producatorilor de bere a crescut la 86 in 2020, fata de 68 in 2019.
 
Datele mentionate sunt extrase din raportul BDO Business Advisory si studiul Brewers of Europe despre impactul economic al sectorului berii din Romania, editia 2020.
 
Asociatia Berarii Romaniei reprezinta de 17 ani vocea comuna a industriei locale de bere. Din 2008, Asociatia Berarii Romaniei a aderat la organizatia Berarii Europei, fondata in 1958 la Bruxelles. Membrii sai actuali sunt importanti producatori de bere din Romania: Bergenbier SA, Heineken Romania SA, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries si Martens, alaturi de microberaria Clinica de Bere. Impreuna, cei sase producatori furnizeaza 85% din cantitatea de bere consumata in Romania. Totodata, din Asociatie fac parte si reprezentanti ai producatorilor de materii prime: Soufflet Malt Romania si Asociatia Producatorilor de Hamei din Romania.