EXCLUSIV. Un nou format de magazine se dezvolta sub brandul Agroland. 500.000 de euro – investitia intr-un astfel de magazin

25 de noi magazine situate in apropierea marilor orase, cu suprafata de aproximativ 500 mp fiecare si cu o paleta larga de produse dedicate in special, segmentului de gradina si animale de companie, dar si fermelor. Acesta este planul de extindere al companiei Agroland pentru urmatorii patru ani.

Scris de Daniela Carolina Cristescu, Marti, 10 Martie 2020

„Am facut o retea Agroland atunci cand mi-am dat seama ca este o idee viabila” – ne-a explicat antreprenorul Horia Cardos, intr-un interviu, amintindu-si de inceputurile acestui business, in urma cu 20 de ani.

Astazi, vrea sa puna in practica inca o idee viabila si sa dezvolte o retea de magazine cu un concept nou, care se adapteaza la nevoile oamenilor ce locuiesc in vecinatatea marilor orase.

Atuul principal al magazinelor – proximitatea fata de clienti

Noile magazine vor avea o suprafata mult mai mare comparativ cu cele actuale, ajungand la 500 mp fiecare, vor fi situate in apropierea oraselor mari si nu in zonele agricole, cum sunt cele traditionale si vor targeta produsele pentru gradinarit si animale de companie si mai putin echipamentele pentru ferma. Investitia intr-un astfel de magazin se ridica la suma de 500.000 de euro si include constructia, amenajarea si stocul de marfa.

De asemenea, in noile magazine nu se vor mai vinde pui de o zi, fiind un segment al companiei care se afla in scadere.

47244711_1972596639475794_8461622499866574848_n

„Speram sa gasim spatii, pe care ca sa le putem inchiria. Insa, daca nu gasim, vom fi nevoiti sa construim. Ca si zone, ne vom axa pe orasele mari unde exista potentiali clienti pentru sectorul de gradina si animale de companie. Iar noi, vom incerca sa acoperim toate nevoile unei gospodarii din zona rurala sau din orasele mici. De exemplu, de la noi veti putea cumpara un fir de rosie, un puiet de mar sau un prun de plantat in curte, produse de fertilizat, mici sisteme de irigatii, un cazan de facut tuica etc”, ne-a explicat antreprenorul.

Acest gen de magazine exista in toata Europa, pastrand acelasi model ferma-gradina-animale de companie. Atuul principal al lor il reprezinta proximitatea fata de clienti. Dar se pot adauga si preturile mai putin costisitoare, sustine acesta.

 „Romanii sunt comozi si nu mai vor sa creasca pasari in gospodarie

Un segment al afacerii Agroland este comercializare puilor de o zi, de gaina, curca sau rata, despre care Horia Cardos ne-a spus cu parere de rau ca, se afla in scadere. Asta pentru ca, romanii incep sa renunte treptat la cultura de a creste pasari in gospodarie pentru consumul propriu, preferand sa cumpere din magazine.

„In ultimii ani, piata a scazut pe acest segment. Este mai scump sa cresti pasari in curte, decat sa cumperi de la supermarket. Oamenii au devenit comozi si prefera sa cumpere. Astfel ca, acest segment a inregistrat o scadere. Daca inainte cresteau 100 de pasari, acum cresc 30. Iar la randul nostru, noi trebuie sa evoluam ca business spre alte zone”.

Mai mult, acesta este de parere ca a creste pasari in curte inseamna sa poti detine un control ferm al calitatii carnii. „In Romania este greu sa gasesti o carne fara antibiotice in magazine, iar in propria gospodarie poti sa cresti pasari in libertate, fara sa fie inghesuite in hale si mai mult de atat, le poti oferi furaje mai putin intensive și sa nu folosesti antibiotice. Iar acest lucru, se pare ca l-au inteles clientii nostri”.

89101175_2770003846401732_3397512439024058368_n

De cealalta parte, privind per ansamblu tendintele din piata agro, antreprenorul sustine ca a observat cum fermierii care au afaceri in zona de cultura mare cauta oportunitati de investitii in sectorul zootehnic. „Fermierii mari care lucreaza terenuri isi doresc sa investeasca in zootehnie, deoarece dispun de suficiente resurse financiare. Ei isi vand o parte de recolta, isi acopera datoriile din ciclul agricol precedent, raman cu cereale pe care nu trebuie neaparat sa le vanda la recoltare, au si capacitati de depozitare si din ce au discutat cu noi, multi doresc sa isi dezvolte ferme zootehnice. Pana la urma, este un proces normal, adica sa vrea sa transforme profitabil proteina vegetala in proteina animala, fie isi fac ferme de vaci de lapte sau carne, porcine ar vrea, dar sunt destul de crispati sau ferme de gaini ouatoare. Asadar, ei cauta posibilitati unde cerealele lor se vor consuma in mod intensiv”.

Cat despre reinfiintarea fermelor Agroland, acesta spune ca nu stie daca sunt pregatiti pentru a patrunde in aceasta zona, dar cu siguranta vor incepe cu infiintarea abatorului, cand va fi momentul. Asta pentru ca, in urma cu 4 ani, Agroland a dezvoltat un program numit „Puiul rustic”, cand cresteau pui in ferme proprii sau ale partenerilor, iar produsele erau distruibuite in toate retelele mari de magazine, la un pret peste medie, in raport cu calitatea inalta a acestei carni. Insa, impedimentul principal s-a regasit in relatia cu abatoarele care isi doreau sa ruleze cantitati mari de carne si de care nu dispuneau.

30 mil euro, cifra de afaceri din retail pe 2019

Cum anul trecut, cifra de afaceri doar din zona de retail pentru Agroland s-a situat la 30 milioane de euro, Horia Cardos este increzator ca si noile magazine nu vor fi mai prejos. De asemenea, am aflat ca pentru zona de agribusiness care se axeaza pe vanzarea de inputuri, cifra de afaceri pentru anul trecut a fost de 5 milioane de euro, iar in zona de produse de nutritie destinate fermelor a fost de undeva sub 1 milion de euro.

89216656_2769842396417877_8328416494362820608_n

In ceea ce priveste vanzarile online, el ne-a mentionat ca acestea reprezinta doar 1% din totalul incasarilor, iar strategia pentru anul acesta este de a ajunge la 2%, o dublare a cifrei care se va face printr-o marire a sortimentatiei si o investitie mai mare in zona de promovare.