Cosmic Crisp, noul soi de mar in care s-au investit milioane de dolari

Atunci cand auzi ca o noua varietate de mar este lansata cu o campanie de marketing de mai multe milioane de dolari, este posibil sa te intrebi daca ai auzit bine sau daca, de fapt, nu este vorba despre un nou iPhone de la Apple, compania ce are ca sigla acest fruct.

Scris de Laura-Georgiana Cioba, Miercuri, 23 Octombrie 2019

Dar nu. Este vorba chiar despre un mar care va ajunge in rafturile supermarketurilor americane la inceputul lui 2020, relateaza BBC Mundo. Cosmic Crisp a fost produs in SUA, iar sustinatorii sai sunt convinsi ca va deveni un nou succes mondial.

„Stelele s-au aliniat in cazul acestui mar”, a declarat, pentru BBC, Kathryn Grandy, directorul de marketing al companiei americane de fructe Proprietary Variety Management (PVM), responsabila cu lansarea de 10 milioane de dolari a noului soi de mere.

Crisp este o incrucisare intre doua soiuri de mere care deja exista pe piata, Honeycrisp si Enterprise, si unii il descriu drept „Sfantul Graal” al merelor.

Se spune ca este dulce, crocant si zemos. Dar, mai important decat asta este faptul ca poate fi conservat proaspat peste un an, in conditii de frig.

„Cosmic Crisp isi mentine calitatile daca se pastreaza la rece, intre 10 si 12 luni”, spune Kate Evans, care a condus programul de producere a merelor la Departamentul de Horticultura al Universitatii de Stat din Washington, SUA.

Se poate gandi ca totul suna exagerat, dar sute de producatori de mere din statul unde a fost creat Crisp au pariat 40 de milioane de dolari pe ceea ce va deveni un succes.

Istoria acestui soi dateaza din 1997, cand a inceput programul privind productia acestuia, la Universitatea din Washington. Ideea era dezvoltarea unei noi varietati pentru a-i ajuta pe producatorii de mere din statul respectiv, care pe atunci se confruntau cu probleme. Washington era cel mai mare producator de mere din SUA, dar a inregistrat o scadere constanta a vanzarilor celor doua soiuri ale sale cel mai raspandite, respectiv Golden Delicious si Red Delicious.

Aceasta reducere a fost cazata de faptul ca majoritatea consumatorilor preferau alte varietati, care isi pastrau dulceata si prospetimea mai mult timp, precum Pink Lady si Royal Gala.

Initial cunoscut drept WA 38, Cosmic Crisp si-a primit partea „cosmica” a numelui deoarece se spune ca picatele albe de pe coaja sa rosu inchis se aseamana cu stelele pe cerul serii. Denumire a fost inregistrata de Universitate.

Disponibil pentru prima dat pentru plantare comerciala in 2017, producatorii de mere din Washington au auzit atunci vorbindu-se despre cat de buna se presupunea a fi noua varietate de mar. Astfel ca cererea pentru Crisp a fost atat de mare incat agricultorii au trebuit sa participe la o loterie pentru a putea obtine primele seminte. Selectia a fost facuta de un program informatic.

Dupa aceasta, vanzarile de seminte au explodat. In prezent, peste 12 milioane de pomi Crisp cresc in Washington, pe o suprafata de 12.000 de acri (circa cinci milioane de hectare).

Cu primele mere deja in rafturile magazinelor, se estimeaza ca schema gigant de plantare, despre care se spune ca este cea mai mare si mai rapida din istoria mondiala a merelor, a costat producatorii un total 30 de milioane de dolari.

Campania de marketing de 10 milioane de dolari include si publicitate online. In schimbul increderii, agricultorilor din Washington li s-a dat drept exclusiv pentru cultivarea si vanzarea Crisp in toata lumea pana in 2027.

Si, cum se comercializeaza drept un soi premium, pretul este pe masura. Primele mere sunt acum de vanzare in SUA la 5 dolari 454 de grame, mai mult decat triplu fata de soiurile standard.

Pentru fiecare lada de 18 kilograme vanduta, o redeventa de 4,75% se imparte intre Universitatea de stat din Washington si partenerul sau comercial, PVM.

Se estimeaza ca vor fi livrate peste 46.000 de lazi de 18 kilograme inainte de finele anului si se va ajunge la doua milioane in 2020 si 5,6 milioane in 2021.

Marul are inclusiv un slogan inregistrat „Imaginati-va posibilitatile”.

„Viteza cu care Cosmic Crisp va fi pregatit sa intre pe piata americana in urmatorii cinci sau opt ani nu are precedent”, a spus pentru BBC James Luby, profesor de stiinte horticole la Universitatea din Minnesota-Twin Cities.

Dar, are nevoie lumea de alt soi de mar, cu Pink Lady, Macintosh, Jazz, Gala si alte varietati aglomerand depozitele?

„Ceea ce difereniaza merele de alte fructe este faptul ca asociem un nume si o marca de o experienta alimentara particulara”, afirma profesorul Evans.

Bradley Rickard, profesor de economie la Universitatea din Cornell, New York, are incredere ca Crisp poate „scutura” o industrie care, da el asigurari, are nevoie de o schimbare.

„Daca se analizeaza consumul de mere din ultimii 30 de ani din SUA, totul este plan. Si marjele de profit sunt limitate”, a subliniat profesorul Rickard, expert in sectoarele agricol si alimentar.

„Cosmic Crisp ar putea creste consumul de mere pe cap de locuitor in SUA”, a mentionat acesta.

Revenind la Washington, West Mathison, director al Stemilt Growers, cultiva Crisps. El spune ca un aspect negativ al noului soi ar fi acela că ar putea divide comunitatea producătorilor de mere din SUA.

„Daca agricultorii investesc in noi tipuri de mere sprijinite de planuri de comercializare eficiente, le merge fantastic. Dar, daca producatorii se bazeaza pe marcile de care consumatorii se indeparteaza, atunci marjele de profit sunt reduse si, uneori, negative”, semnaleaza Mathinson.

Profesorul Evans este insa entuziasmat de lansarea comerciala a Crisp, atat de mult incat face o analogie cu compania Apple. „N-as spune ca este precum lansarea primului iPhone, ci mai bine decat cea a ultimului iPhone, ultimul model”.