Consumatorul roman pune accent pe calitate, produse locale si shopping online

Criza COVID-19 a modificat preferintele consumatorilor romani, acestia devenind mai atenti la calitate si preferand produsele locale si cele achizitionate online, se arata in studiul EY Romania "Comportamentul consumatorului roman in contextul COVID-19".

Scris de Agro Food, Marti, 21 Iulie 2020

Sanatatea proprie si a familiei, precum si efectele crizei sanitare asupra situatiei financiare sunt principalele elemente care ingrijoreaza in prezent peste 64% dintre consumatorii romani, se arata intr-un comunicat.

 

Urmeaza preocuparile privind accesul la necesitatile de baza (28%), relatiile personale (30%), restrictionarea libertatilor (32%) si abilitatea de a-si atinge potentialul (36%, preponderent pentru cei cu varste cuprinse intre 25 si 65 de ani).

 

Studiul EY, derulat in perioada mai - iunie 2020 si dezvoltat exclusiv pe consumatorii din Romania, confirma tendintele identificate la nivel global, care semnalau aparitia a patru noi tipuri de comportament in randul consumatorilor: "economiseste si fa stocuri", "redu drastic cheltuielile", "pastreaza-ti calmul si cheltuie" si "hiberneaza si cheltuie".

 

De asemenea, evidentiaza faptul ca in perioada de relaxare a masurilor de restrictie si in Romania vor fi observabile cinci scenarii de comportament.

 

Prima este revenirea la normal: cheltuielile raman in mare parte neschimbate pe acest segment format din consumatorii cel mai putin preocupati de pandemie, pentru care viata nu a fost niciodata afectata cu adevarat.

 

Urmeaza precautia, dar extravaganta, in randul celor cu venit mediu spre mare. Sunt foarte concentrati pe sanatate, dar relativ optimisti, in pofida unei credinte puternice ca o recesiune global se apropie. Vor cheltui mai mult in domenii importante pentru ei.

 

Unii romani raman economi: au cheltuieli mai mici, dar si taieri substantiale pentru anumite produse. Incearca sa se redreseze si sunt dintre cei mai pesimisti in privinta viitorului.

 

Altii continua sa reduca cheltuielile: in randul celor cu nivelul cel mai scazut de educatie, pentru care pandemia a fost intotdeauna o ingrijorarea uriasa. Sunt cei cu riscul cel mai mare de a-si pierde locul de munca, fac reduceri mari de cheltuieli si isi schimba optiunile privind ce si cum cumpara.

 

Unii romani au resimtit o revenire in forta: in randul celor mai tineri, care continua sa munceasca. Cheltuie mult mai mult in toate categoriile de servicii si produse. Viata lor de zi cu zi a fost cea mai perturbata. Acum sunt cei mai optimisti.

 

Conform analizei EY, criteriile de achizitie din timpul starii de urgenta si din perioada urmatoare s-au modificat. Calitatea a devenit reperul principal, cu cea mai mare crestere in importanta in timpul pandemiei (66% dintre respondenti), urmata de pret. Volumul cumparaturilor a crescut, observandu-se o migrare spre produse locale in detrimentul celor de import. De asemenea, peste o treime din respondenti au preferat sa comande online produse alimentare, cu livrare acasa.

 

Pe un trend descendent se afla criterii precum: brand, provenienta, sustenabilitate, a caror importanta a scazut pentru aproximativ 20%, 11%, respectiv 17% dintre respondenti.

 

O tendinta majora printre consumatorii romani a fost reducerea bugetelor pentru cheltuieli neesentiale, care s-ar putea permanentiza pentru aproximativ un sfert dintre cei intervievati.

 

In ceea ce priveste efectuarea cumparaturilor, peste 75% din consumatori au spus ca vor migra catre cumparaturi online. Oricare ar fi optiunile, companiile trebuie sa fie receptive la nevoile din prezent ale consumatorilor, la comportamentul pe care trebuie sa il adopte pentru a ramane relevante pe piata de consum din Romania.

 

Pentru peste 50% dintre respondentii chestionarului, cheltuielile cu majoritatea bunurilor de consum au ramas la acelasi nivel ca inainte de izbucnirea pandemiei COVID-19.

 

In ceea ce priveste produsele alimentare, pentru un procent de 21% dintre respondenti, cheltuielile au crescut (categoria Hiberneaza si cheltuie), in timp ce pentru 64,81% dintre respondenti, suma alocata lunar pentru alimente nu s-a modificat (caracteristica a categoriei Pastreaza-ti calmul si cheltuie). Pentru 14,18%, cheltuielile cu produse esentiale au scazut - preponderent pentru cei din categoria de varsta 31- 40 ani (Redu drastic cheltuielile).

 

Pentru aproape un sfert din respondenti, economiile si investitiile au crescut. La polul opus, 14% din consumatori au redus nivelul sumelor economisite/investite.

 

Cea mai mare crestere in cheltuieli poate fi observata in cazul produselor de curatenie si ingrijire a casei pentru peste o treime din consumatori.

 

Respondentii au declarat ca sunt interesati de comportamentul adoptat de companii in cadrul crizei COVID-19 (masuri de siguranta in magazine, dezinfectia produselor comercializate etc.), cat si in ceea ce priveste strategia lor generala de business.