Carrefour semnalizeaza la raft produsele furnizorilor care nu reduc preturile

Retailerul francez Carrefour afiseaza avertismente de pret pe o serie de produse, de la ciocolata Lindt la Lipton Ice Tea, pentru a spori presiunile asupra furnizorilor de bunuri de larg consum Nestle, PepsiCo si Unilever sa reduca inflatia, inaintea discutiilor privind contractele, transmite Reuters.
Carrefour pune etichete pe produsele care au dimensiuni mai reduse, dar costa mai mult, chiar dupa ce s-a atenuat cresterea preturilor la materiile prime, in vederea obtinerii sprijinului consumatorilor, intr-un moment in care retailerii se pregatesc sa negocieze cu cele mai mari marci din lume. Negocierile vor incepe curand si se vor finaliza pana in 15 octombrie.
“Evident, obiectivul este de a stigmatiza aceste produse pentru a putea spune producatorilor sa-si regandeasca politica de preturi”, a afirmat, intr-un interviu, Stefen Bompais, director pe segmentul de comunicare cu clientii in cadrul Carrefour.
Directorul general al Carrefour, Alexandre Bompard, care conduce si FDC – grupul de lobby al vanzarilor cu amanuntul – a spus in mod repetat ca furnizorii de bunuri de larg consum nu coopereaza in cadrul eforturilor de reducere a preturilor pentru mii de produse de baza, in pofida scaderii costurilor cu materiile prime.
El este sustinut de ministrul francez de Finante, Bruno Le Maire, care in iunie s-a intalnit cu 75 de mari retaileri si grupuri ale consumatorilor si a cerut reducerea preturilor. Dupa o noua runda de discutii in august, oficialul francez a anuntat ca Unilever, Nestle si PepsiCo se afla printre firmele care nu se conformeaza solicitarilor privind preturile. Ministrul francez al Finantelor a amenintat ca vor fi impuse sanctiuni financiare daca firmele nu isi respecta promisiunile.
De luni, Carrefour afiseaza in magazinele sale din Franta avertismente de pret pe 26 de produse pe care scrie “la acest produs se vede o scadere a volumului sau a greutatii sale si o majorare a pretului real de catre furnizor”.
De exemplu, Carrefour sustine ca o sticla de Lipton Ice Tea fara zahar si cu aroma de piersici, produsa de PepsiCo, s-a redus de la 1,5 litri la 1,25 litri, ceea ce a avut ca rezultat o crestere efectiva a pretului pe litru cu 40%. Si cantitatea de lapte praf pentru sugari Guigoz, produs de Nestle, s-a redus de la 900 de grame la 830 de grame, in timp ce o prajitura cu inghetata Viennetta, fabricata de Unilever, s-a redus la 320 grame, de la 350 de grame.
Lindt si PepsiCo nu au raspuns solicitarilor de a face comentarii, in timp ce Nestle si Unilever au refuzat sa comenteze.
Grupurile consumatorilor spun ca fenomenul “shrinkflation” (“shrink” – micsorare si “inflation” – inflatie) este o practica larg raspandita, ea fiind aplicata si de supermarketuri cum ar fi Carrefour la propriile lor produse.
Franta, ca si alte tari din Europa, incearca de luni de zile sa reduca dificultatile cu care se confrunta consumatorii din cauza sporirii costurilor de trai, solicitand marilor companii sa inghete sau sa reduca preturile la alimente si transporturi – cu rezultate mixte pana acum.
Dar decizia Carrefour de a nominaliza furnizorii reprezinta o escaladare a razboiului verbal dintre retaileri si multinationale.
Bompais a anuntat ca avertismente de pret sunt in toate magazinele franceze ale Carrefour si vor dura pana cand acei furnizori vor fi de acord cu reducerea preturilor. De asemenea, compania ar putea extinde avertismentele si pentru alte bunuri, dar nu intentioneaza sa extinda initiativa in alte tari in care opereaza.