Portul Constanta se pregateste pentru sosirea unor cantitati si mai mari de cereale din Ucraina

In danele Portului Constanta, o nava cargo care urmeaza sa ajunga in Belgia este incarcata cu tone de rapita printr-un furtun urias de metal in timp ce alte nave isi asteapta randul sa fie incarcate, transmite AFP.
De la debutul invaziei rusesti in Ucraina, Portul Constanta se straduieste sa se adapteze la afluxul suplimentar de cereale care a aparut ca urmare a perturbarii rutelor traditionale de shipping din cauza razboiului.
In prima jumatate a acestui an, prin Portul Constanta au trecut 7,5 milioane de tone de cereale ucrainene, comparativ cu 8,7 milioane de tone pentru intregul an 2022.
Dupa ce Moscova s-a retras luna trecuta din acordul international care permitea Kievului sa exporte aproximativ 36 de milioane de tone de cereale via porturile sale de la Marea Neagra, Constanta se asteapta sa joace un rol si mai important in expedierea cerealelor ucrainene.
‘Suntem pregatiti pentru cantitati mai mari de cereale ucrainene’, spune Dan Dolghin, director de operatiuni la Comvex S.A., una dintre companiile din Portul Constanta care preiau cerealele care ajung aici prin intermediul trenurilor, barjelor si camioanelor si le incarca pe nave.
Dolghin a mentionat investitiile de trei milioane de euro pe care compania sa le-a facut in ultima perioada pentru a-si creste capacitatea de descarcare a barjelor. ‘Putem descarca nave la o viteza de 3.000 de tone pe ora, echivalentul a doua trenuri’, a spus Dan Dolghin.
De asemenea, Comvex intentioneaza sa isi creasca capacitatile de depozitare cu 50.000 de tone, in urmatoarele luni, pana la 250.000 de tone.
Compania are deja in silozurile sale aproximativ 3.600 de tone de porumb ucrainean in silozurile sale. Dolghin a spus ca in curand ar urma sa ajunga si grau din Ucraina.
Cea mai mare parte a cerealelor intermediate de Comvex ajung in Constanta prin intermediul trenurilor si barjelor din porturile ucrainene Reni si Izmail. Insa tocmai aceste porturi au devenit in ultima vreme tinta atacurilor rusesti.
Pe de alta parte, transportul pe cale feroviara este asteptat sa creasca, spune Dolghin. In prezent, sunt construite facilitati astfel incat trenurile care utilizeaza ecartamentul ucrainean mai mare sa poata sa isi transfere incarcatura pe sistemul feroviar romanesc. Lucrarile ar urma sa fie finalizate in cateva saptamani, a spus Dolghin, adaugand ca acum Portul Constanta are mai multe linii de tren decat anul trecut.
Pe de alta parte, Dan Dolghin a recunoscut ca punctele de intrare in port, in special cele destinate camioanelor, sufera in continuare de blocaje.
La fel ca si in afara porturilor ucrainene, cozi lungi de camioane se formeaza in jurul Portului Constanta, majoritatea camioanelor fiind incarcate cu cereale romanesti. Chiar daca cozile la intrarea in port sunt ceva obisnuit in aceasta perioada a anului cand sunt recoltate cerealele, unii soferi de camion spun ca razboiul a inrautatit lucrurile.