Bauturi

Suspiciuni de dublu standard in cazul sucurilor Fanta. Romania a solicitat UE sa faca verificari

Romania a solicitat verificarea etichetelor a trei produse Fanta in toate statele membre UE pentru depistarea si combaterea ca practica comerciala incorecta a calitatii diferentiate, in conditiile in care au fost depistate ingrediente sau concentratii extrem de diferite dintr-un anume ingredient, in functie de statul UE unde sunt comercializate aceste produse.

Potrivit unui comunicat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), in cazul in care se va stabili ca a avut loc incalcarea legislatiei la nivel trasfrontalier se va proceda la sanctionarea dublului standard, conform prevederilor legale in vigoare, cu amenda contraventionala in cuantum de pana la 4% din cifra de afaceri a companiei producatoare si distribuitoare, ceea ce, doar in cazul Romaniei, s-ar putea ridica la peste 20 milioane de euro.

“In primul meu mandat de presedinte al Autoritatii, in anul 2019, am invitat reprezentantii institutiilor similare din toate statele europene, pentru a le arata ca dublul standard exista. Am fost singura tara ce a putut pune pe masa produse ale unor marci celebre, cu retete diferite, avand eticheta identica. Atunci am folosit pentru prima data expresia “Nu suntem pelicanii Europei!”. Unul dintre produsele date ca exemplu atunci este cel de astazi. Ni se transmitea, la acel moment, ca exista studii care arata ca romanilor nu le plac la fel de mult portocalele ca altor cetateni europeni. La inceputul celui de-al doilea mandat de presedinte am subliniat faptul ca, pe langa ordinea necesara in tara, voi lupta sa nu fim tratati ca cetateni de mana a doua in Europa. La intalnirea la care am participat anul trecut, la Praga, am vorbit celor prezenti, reprezentanti ai protectiei consumatorilor in tarile lor, ca ne trebuie o baza de date cu etichetele tuturor produselor aflate la vanzare in Europa. Am reusit sa conving pe unii dintre participanti de necesitatea acestui demers, asa cum incerc sa o fac si astazi, la nivelul Parlamentului tarii noastre. Transmit un mesaj ferm tuturor producatorilor, distribuitorilor si comerciantilor care au la vanzare produse in mai multe tari europene: suntem toti egali, avem aceleasi drepturi si trebuie sa fim respectati la fel! Vom continua actiunile, pana ne vom face intelesi. Indiferent de numele si marimea operatorului economic, ANPC si eu personal vom face tot ceea ce ne sta in putinta pentru ca drepturile dvs., in calitate de cetateni europeni, sa fie respectate!”, a declarat Horia Constantinescu, presedintele ANPC, in comunicatul citat.

In urma cu 5 luni, Romania, prin ANPC – in calitate de Birou Unic de legatura si autoritate competenta, in sensul Regulamentului 2394/2017, de cooperare transfrontaliera – a transmis o alerta, in cadrul sistemul Internal Market Information al Comisiei Europene, solicitand verificarea, in statele membre ale Uniunii Europene, a etichetelor produselor Fanta Portocale, Fanta Portocale Zero Zahar si Fanta Lamaie.

Joi, 12 ianuarie 2023, tara noastra a solicitat initierea unei actiuni coordonate de catre Romania, la nivelul UE, de verificare comuna, impreuna cu Autoritatile competente din alte state membre, care au atributii de identificare a presupusei incalcari, pe scara larga a prevederilor Directivei nr. 2161/2019.

“Aceasta initiativa reprezinta, practic, un pionierat in depistarea si combaterea, ca practica comerciala incorecta, a calitatii diferentiate – asa-numitul “dublu standard” – pentru cele 3 produse consumate, in cantitate mare, de catre cetatenii europeni”, sustin reprezentantii ANPC.

Astfel, in urma analizelor realizate de ANPC, a etichetelor acestor produse comercializate pe teritoriul UE, in cazul produsului Fanta Portocale cu zahar sau cu zahar/indulcitori, continutul de suc de portocale este urmatorul: sub 5%, in 3 state membre, 5%, in 13 state membre, 6%, in 4 state membre, 8%, in 3 state membre, 12%, in 2 state membre, 20%, in 2 state membre.

In cazul produsului Fanta Portocale Zero Zahar (cu indulcitori) continutul de suc de portocale difera astfel: 3%, in 10 state membre, 4%, in 5 state membre, 7%, in 2 state membre, 8%, intr-un stat membru si 12 %, intr-un stat membru. In ceea ce priveste produsul Fanta Lamaie (cu indulcitori), acesta are continutul de suc de lamaie diferit, astfel: 1%, in 3 state membre, 3%, in 5 state membre, 6%, in 4 state membre, 12%, intr-un stat membru.

Potrivit ANPC, au fost inregistrate diferente semnificative privind utilizarea sau nu, la aceste trei produse, a anumitor aditivi cu proprietate de colorare si utilizarea diferentiata de ingrediente, fata de formula generala.

“Exista diferente si in ceea ce priveste variantele de indulcire, in cazul produselor din gama Fanta Portocale, la nivelul UE, si anume: continut exclusiv de zahar, la 5 state membre, amestec de zaharuri si indulcitori, la 15 state membre, utilizarea siropului de fructoza-glucoza, la 2 state membre, utilizarea amestecului de zahar si a siropului de fructoza-glucoza, intr-un stat membru, utilizarea siropului de fructoza-glucoza si a indulcitorilor, in 4 state membre. Tot din analizarea etichetelor de pe produsele din gama Fanta Portocale, a rezultat ca se utilizeaza diferentiat, ingrediente cu rol de colorare, la nivel comunitar, dupa cum urmeaza: concentratul de morcovi, in 2 state membre, coloranti, intr-un stat membru, caroten, in 24 de state membre”, se mai arata in comunicatul ANPC.

In concluzie, reprezentantii Autoritatii pentru protectia consumatorilor sustin ca exista o calitate diferentiata a produsului supus analizei si comercializat in diferite tari din UE (pe baza declaratiei producatorului, oglindita in etichetele aplicate pe ambalajele de desfacere), producatorul afirmand ca “retetele sunt adaptate in diverse zone geografice” si ca se tine cont de preferintele consumatorilor, iar legislatia nu face referinta la reteta generala.

In conformitate cu legislatia UE, comercializarea unui produs ca fiind identic cu cel comercializat intr-un alt stat membru, contrar faptului ca acesta are o compozitie sau caracteristici semnificativ diferite, ar putea induce in eroare consumatorii in mod incorect si contrar prevederilor legale, daca acest lucru nu poate fi justificat prin ratiuni legitime si obiective. ANPC precizeaza ca nu au fost comunicate din partea operatorului economic documente concludente care sa sustina diferentierea produselor mentionate.

“Aceasta conduita de a pune pe piata produsele mentionate mai sus poate reprezenta o practica comerciala incorecta, respectiv actiune inselatoare a operatorului economic in raport cu consumatorul, interzisa si sanctionata prin legislatie avand in vedere faptul ca orice consumator asteapta din partea operatorului economic sa puna pe piata produse calitative cu aceleasi caracteristici pe tot teritoriul Uniunii Europene. Astfel practica este de natura a induce in eroare sau susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, astfel incat, fie il determina, fie este susceptibila a-l determina sa ia o decizie de tranzactionare pe care, altfel, nu ar fi luat-o”, se mai arata in documentele transmise de ANPC.