Studentii de la ASE vor face o analiza a produselor care lipsesc de pe raftul retailerilor

Doua facultati din cadrul Academiei de Studii Economice vor face o analiza a 250 de produse care lipsesc de pe raftul retailerilor urmand ca in perioada urmatoare sa fie cautate solutii pentru producerea lor in Romania, a anuntat Tanase Stamule, decan al Facultatii de Administrarea Afacerilor cu Predare in Limbi Straine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice.
‘Penny are in strategie sa ajunga la 60% produse 3RO (Triplu RO) si a venit la noi ca sa facem o analiza de piata si sa ne gandim impreuna cum ar putea sa ajunga la acest 60% pentru ca problema e in zona de productie. Noi am facut o analiza a celor 250 de produse identificate de companie, sunt doua facultati implicate: FABIZ si Facultatea de Economie Agroalimentara si a Mediului, le-am impartit pe coduri CAEN produsele si am impartit in 10 calupuri, iar din fiecare calup am scos primele 10 companii care au in portofoliu produse asemanatoare. In urmatoarea etapa vom face intalniri intre companii cu cei de la Penny si institutii guvernamentale ca sa gandim linii de finantare si masuri de sprijin pentru ca aceste companii sa dezvolte produsele care lipsesc de la raft’, a declarat Tanase Stamule.
El a explicat ca proiectul a inceput in septembrie si au fost doua luni in care s-a realizat analiza. La inceputul lunii februarie vor fi realizate 10 mese rotunde in ASE, intre Guvern, mediul de afaceri si Penny pentru a vedea ce blocheaza mediul de afaceri ca sa aduca aceste produse pe piata romaneasca. Din partea Guvernului vor participa directorii din ministerele care au programe de finantare: Ministerul Agriculturii, Ministerul Economiei, Ministerul Antreprenoriatului, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri.
Potrivit acestuia, cele 250 de produse care lipsesc la raft contribuie cu cel putin 2,5 miliarde de euro la deficitul balantei comerciale.
Penny Romania a lansat recent initiativa ‘100 de idei de business pentru Romania’. Retailerul, impreuna cu Academia de Studii Economice, analizeaza 100 de oportunitati de dezvoltare a unor afaceri locale din industrii precum agricultura, ambalajele sau produsele cosmetice, pentru a gasi solutii care vor putea oferi romanilor, intr-un viitor cat mai apropiat, produse 100% romanesti, care sa se alinieze obiectivului TripluRO (3RO). 100 de idei de business pentru Romania sunt reunite intr-un volum sub forma unui ghid informativ, o linie de start pentru producatorii romani care isi doresc sa isi dezvolte afacerile in mod sustenabil.
In anul 2020, compania si-a asumat, sub umbrela TripluRO (3RO), ca pana la finalul anului 2023, 60% din sortimentul aflat la vanzare in magazinele Penny sa aiba ingredientul principal provenit din Romania, adica sa fie cultivat, crescut, extras sau fabricat in tara si sa fie procesat si ambalat in Romania.
‘Este primul retailer care a spus: vrem sa avem minimum 60% produse romanesti, produse in Romania, pe raft si intrebarea e cum sa ajungem la 60%. Si am zis, hai sa facem un proiect, sa analizam structura produselor care lipsesc si sa vedem cum putem sa dezvoltam niste programe ca sa incepem sa le producem in Romania. Bine, a dat o lista impresionanta de 250 de produse care nu se gasesc deloc sau se gasesc foarte putin in Romania: mancare pentru animale 300 milioane de euro deficit comercial, nu producem mancare pentru animale, scobitori, carbune pentru seminee, cartofi congelati si multe, multe, multe altele care nu se gasesc deloc in tara noastra. Va dati seama, nu producem aceste lucruri. Le-am asezat pe coduri CAEN, le-am impartit in 10 grupe de produse si am luat pentru fiecare grupa top 10 companii care produc lucruri asemanatoare. Deci avem undeva o baza de 200 de companii care ar putea sa produca cele mai multe dintre produsele care lipsesc astazi din Romania. O sa avem o serie de intalniri la inceputul lunii februarie intre aceste companii, Penny si, speram, reprezentantii Guvernului care coordoneaza programe care sa dezvolte linii de finantare pentru mediu privat, astfel incat sa vedem de ce nu se fabrica aceste produse, care sunt problemele, daca sunt financiare, daca sunt logistice, daca sunt legislative, iar la sfarsit vom oferi, bineinteles, Penny dar si decidentilor politici un raport cu problemele structurale ale companiilor din Romania si care sunt solutiile pentru ca sa produca aceste lucruri in Romania’, a spus, in cadrul conferintei de lansare a initiativei, Tanase Stamule.
In 2021, Romania a avut exporturi de 74,7 miliarde de euro si importuri de 98,3 miliarde de euro, respectiv un deficit comercial de 23,7 miliarde de euro. Pe produse agricole, balanta comerciala arata faptul ca Romania are exporturi de 8,3 miliarde de euro si importuri de 10 miliarde de euro, avand aici un deficit comercial de 1,7 miliarde de euro. Pe partea de cereale exista un excedent de 4 miliarde de euro, dar Romania are un deficit pe produse procesate de 5,6 miliarde de euro.