Agricultura

BASF: 20% din suprafata cultivata cu vita de vie din Romania este exploatata la standarde europene

Potrivit BASF Agricultural Solutions Romania, unul din cei mai mari furnizori ai pietei locale de produse pentru protectia plantelor, doar cca. 20% din suprafata totala cultivata cu vita de vie din Romania este exploatata la standarde europene. Procentul va creste treptat, de la an la an, datorita investitiilor continue realizate de fermieri, dar si a importului de bune practici din alte regiuni cu traditie pe acest segment, a dezvoltarii oenoturismului si a schimbarilor in comportamentul de consum al vinurilor in randul romanilor.

„Estimam ca, in acest moment, suprafata cultivata cu vita de vie la nivel local este de cca. 180.000 de ha, din care doar cca. 30.000 de ha sunt exploatate la standarde europene, cultura obtinuta fiind apoi integrata intr-un ciclu de productie coordonat. Restul, de aprox. 150.000 de ha, este cultivat inca in regim traditional”, a declarat Robert Baicoianu, Director de Vanzari Culturi Horticole in cadrul BASF Agricultural Solutions Romania.

Potrivit afirmatiilor sale, ultimii ani au adus schimbari in piata de profil, incepand cu programele de reconversie a culturilor de vita de vie si a celor derulate prin PNDR (Programul National de Dezvoltare Rurala). De asemenea, un impact pozitiv au avut si investitiile masive in capacitatile de vinificatie, dezvoltandu-se noi unitati de productie de vin, cu volume cuprinse intre 2-3 mii de hectolitri si cateva zeci de mii de hectolitri. Aceste aspecte au transformat domeniul viticulturii intr-unul dintre cele mai performante si dezvoltate segmente din ramurile agriculturii la nivel autohton, conform companiei.

Romania, locul 5 in Europa in ceea ce priveste suprafata cultivata cu vita de vie
Potrivit datelor Eurostat, la nivelul sectorului vitivinicol european, Romania se afla pe locul 5 in topul tarilor cu cele mai mari suprafete cultivate cu vita de vie, reprezentand 6% din suprafata totala cultivata cu vita de vie din Europa*. Datele Eurostat, la nivelul anului 2020, mai arata ca Romania detine cel mai mare numar de podgorii din Uniunea Europeana, peste 30% din totalul acestora (mai mult de 800.000), la nivel european. Totusi, cea mai mare suprafata medie a unei podgorii se poate gasi in Franta (cca 10,5 hectare). Din acest punct de vedere Romania este la polul opus, cu o suprafata medie a podgoriei de doar 0,2 hectare. Acest lucru confirma, o data in plus, faptul ca mare parte din suprafata cultivata este exploatata in regim traditional.

Un alt aspect interesant cu privire la plantatiile de vita de vie din Romania este ca aproximativ 66% dintre acestea au peste 30 de ani vechime, tara noastra fiind surclasata din acest punct de vedere doar de Bulgaria, unde procentul ajunge la aproape 69%.
Totodata, potrivit Eurostat, 27,9% din suprafata totala ocupata de podgoriile autohtone este dedicata producerii de vinuri de calitate superioara, restul de 72,1% din suprafata totala locala revine productiei de vin de masa.

Vinurile de calitate superioara castiga teren in Romania
Toate aceste aspecte arata potentialul major de crestere pe care il are segmentul vitivinicol in Romania.
Chiar daca suprafetele cultivate nu vor creste in urmatorii ani, exploatarea acestora la standarde europene va propulsa vinul romanesc pe o pozitie favorabila, atat in ceea ce priveste consumul local, cat si la export. Pe plan national, deja se poate observa o educare a gustului consumatorilor, multi dintre acestia trecand, treptat, de la vinurile de consum curent (vinurile de masa) la vinurile DOC (de calitate superioara).

Conform BASF, vinificatorii au investit, in ultimii ani, in echipamente si linii tehnologice noi, dar si in diverse produse oenologice de foarte buna calitate. De asemenea, au colaborat cu vinificatori cu experienta din alte tari pentru a creste nivelul de calitate al vinurilor produse. Piata de vinuri locala a ajuns, astfel, la un volum de cca. 4-5 milioane de hectolitri anual.

„Potentialul acestui segment este subliniat si de faptul ca, in ultimul timp, viticultorii au investit constant in produse de protectie a plantelor, au aplicat tehnologii noi, in asa fel incat sa obtina struguri de buna calitate, care sa permita producerea unor vinuri superioare. Mai mult de atat, au inteles beneficiile aplicarii unor tratamente eficiente si utilizarii de produse de ultima generatie. De altfel, estimam ca piata de produse de protectie a plantelor a crescut, in ultimii 5 ani, cu aprox. 8%”, a mai spus Robert Baicoianu.

Ce poate determina cresterea pietei de vin
Pe o piata cu un potential de crestere major, atat restructurarea si reconversia plantatiilor vitivinicole, cat si realizarea de investitii constante pe tot lantul de productie – de la cultivare si pana la producerea vinului, sunt aspecte ce pot avea un impact pozitiv in viitor. Mai mult de atat, automatizarea si digitalizarea mijloacelor de productie, mai ales in cadrul cramelor, reprezinta un alt pas important ce va duce la dezvoltarea segmentului.

„Este fundamental ca toate procesele sa poata fi urmarite si reglate conform ultimelor tehnologii: mentinerea fermentarii la temperatura controlata, monitorizarea acesteia din punct de vedere al duratei, momentul aplicarii drojdiilor selectionate, etc. BASF este promotorul digitalizarii in zona de productie a strugurilor si a vinului, oferind o serie de aplicatii destinate urmaririi proceselor tehnologice si a costurilor aferente, in vederea eficientizarii activitatii producatorilor”, sustine Baicoianu.

Potrivit afirmatiilor sale, rata de utilizare a aplicatiilor digitale in segmentul de vitivinificatie a crescut de la an la an, ceea ce arata un interes din ce in ce mai mare al fermierilor si o deschidere spre noi tehnologii menite sa asigure productii mai mari si de o calitate superioara.

Dezvoltarea oenoturismului si promovarea producatorilor locali sunt alte aspecte cu impact in cresterea pietei de profil. Pentru a sprijini producatorii locali, BASF a initiat, acum mai bine de 7 ani, un concurs national de vinuri, Povesti cu Vinuri Romanesti. Organizat in parteneriat cu ADAR, acesta se adreseaza tocmai micilor producatori, cu suprafete mai mici de 100 de ha, care au nevoie de sustinere si promovare.