Bauturi

Piata berii a scazut cu 4% in volum, in primele opt luni

Piata berii din Romania a inregistrat, la opt luni, o scadere cu 4% a volumului, raportat la perioada similara a anului trecut, dupa o usoara revenire pe parcursul verii, a declarat directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei, Julia Leferman, la cea de-a X-a editie a evenimentului anual al industriei de bere – Berea face cinste Romaniei – derulat sub titlul “Mai mult decat bere. De la cereale la pahar – sinergii si provocari”.

“Romania este a opta piata ca marime in ceea ce priveste productia de bere la nivel european si sigur ca este dorinta noastra sa urcam in acest clasament. Anul acesta insa, asa cum anticipam, este un an cu provocari, cu multe dificultati in ceea ce priveste activitatea de productie. Suntem la 8 luni cu un rezultat in scadere la nivel de piata. Inregistram o scadere de 4% a pietei comparativ cu volumul inregistrat in aceeasi perioada a anului anterior, dupa ce la patru luni scaderea era mai mare, atingea nivelul de 10%. Pe parcursul verii a existat o usoara revenire, dar luna principala din sezonul estival, luna august, a fost luna care a inregistrat si cele mai mari scaderi in ceea ce priveste consumul de bere din Romania, cu 8% mai putin decat luna august a anului anterior”, a spus Leferman.

In ceea ce priveste evolutia pietei, preferintele romanilor raman preponderent in favoarea berii lager, berea blonda, care inregistreaza de asemenea o usoara scadere.

“Pe de alta parte, inregistram o crestere importanta in ceea ce priveste segmentul de bere fara alcool si al mixurilor de bere, care, iata, anul acesta a atins un prag de 6%, cel mai mare de pana acum si, de altfel, similar cu trendul pe care il intalnim si in alte piete de bere la nivel european. Este si o confirmare a faptului ca romanii integreaza din ce in ce mai mult in optiunile de consum berea fara alcool, care de altfel este si optiunea cea mai buna atunci cand consumul de alcool nu este recomandat”, a explicat ea.

Segmentul de bere de tip specialitati este si aceasta in scadere, dupa ce a consemnat o diminuare accentuata in perioada pandemiei, care inca nu si-a revenit si se afla la mai putin de 1% din volumul pietei.

“Ce se intampla pe piata berii? Remarcam in continuare o pondere foarte redusa a sectorului HoReCa, industria ospitalitatii. Aceasta se afla traditional la un nivel de 15-17% din volumul pietei berii din Romania inainte de COVID. Perioada pandemiei a dus la o scadere accelerata a cotei de bere consumata in sectorul ospitalitatii, de 8 – 9%, din care revenirea insa pare sa fie destul de dificila, pentru ca perioada pandemiei, asa cum stim, s-a suprapus sau a fost continuata de alte crize de natura economica pe care le parcurgem in acest moment, provocarile pe care le confruntam ca sector venind fara discutie, in contextul economic actual, din evolutia inflatiei, din consecintele conflictului din Ucraina si acestea aduc presiuni de costuri foarte mari asupra activitatii de productie a berii. Indeosebi la nivel de sector, inregistram o crestere de peste 60% a costurilor de productie”, a atras atentia Julia Leferman.

Potrivit directorului general al Asociatiei, cresterea costurilor de productie este generata in principal de evolutia costurilor cu energia, care au urcat de 4-5 ori, asa cum se intampla si in alte sectoare ale economiei, iar la acestea se adauga majorari ale pretului de achizitie cu materia prima – orz de bere, hamei -, dificultati in a accede la alte tipuri de materii necesare, cum ar fi ambalajele.

“Suntem intr-un context in care, de exemplu, sticla la nivel european intampina dificultati pe partea de productie, ca urmare a inchiderii fabricii de productie de sticla din Ucraina si a reducerii capacitatilor de productie a altor fabrici din regiune, cum ar fi Polonia sau Bulgaria, ceea ce a dus la cresterea costului de achizitie cu sticla la peste 30%. Ne confruntam indeosebi si cu o criza a dioxidului de carbon alimentar tot la nivel european, ceea ce se resimte si asupra activitatii de productie a berii din Romania, ducand din nou la cresterea achizitiei pentru acest produs pe piata locala. Sunt multe dificultati, dar sigur ca intr-un astfel de context devine cu atat mai importanta abordarea la nivel guvernamental a tipurilor de masuri care pot fi luate, astfel incat economia si sectoare economice cum este industria berii sa fie ajutate sa treaca prin aceasta perioada dificila”, a adaugat ea.