Food

Martipanul – ingredient dulce si sanatos

Martipanul este un amestec de pasta de migdale, zahar sau miere si un agent de umezire cum ar fi apa, siropul de porumb, glucoza, fondant sau albusuri de ou. El este folosit pentru glazurarea prajiturilor si a produselor de patiserie sau poate fi modelat intr-o varietate de forme pentru a confectiona bomboane sau decoratiuni pentru tort.

Cateodata, pentru a intensifica aroma specifica, i se mai adauga ulei sau esenta de migdale. Consistenta sa il face ideal pentru a obtine decoratiuni tridimensionale precum flori, fructe, chiar animale, sau forme umane. Poate fi colorat cu ajutorul colorantilor alimentari, prin amestecarea acestora in compozitie, sau prin pulverizarea culorii pe suprafata decorului realizat. Un artist cofetar talentat, doar cu ajutorul formelor de decupat sau a unui cutit bine ascutit, poate obtine decoruri extrem de realiste din martipan, imbogatind deserturile create nu numai cu aroma, ci si cu textura si culoare.

Martipanul – penntru decoruri de exceptie

Martipanul are o istorie strans legata de aparitia migdalelor. Stramosul lor exact este necunoscut, dar se crede ca migdalele provin din China si Asia Centrala. Exploratorii mancau migdale in timp ce calatoreau pe „Drumul Matasii” dintre Asia si Mediterana, iar prima atestare a martipanului o gasim in cartea medicului persan Rhazes (850 – 923), care lauda amestecul de migdale si zahar ca remediu pentru boli.

Calitatea martipanului este strans legata de proportia dintre migdale si zahar. Cu cat cantitatea de migdale este mai mare, cu atat martipanul este mai bun si mai scump.

Aroma si gustul specific al martipanului sunt date partial de prezenta benzaldehidei, o substanta care se gaseste in mod natural in migdale.

Beneficii pentru sanatate

Dincolo de gustul inconfundabil, beneficiile consumului de martipan sunt strans legate de componentul vedeta – migdalele.

Astfel martipanul stimuleaza activitatea cerebrala, datorita continutului mare de lecitina din migdale, cu rol in sustinerea celulelor nervoase.

Totodata migdalele sunt bogate in nutrienti care ajuta la protejarea inimii, inclusiv acizi grasi nesaturati, fitosteroli, magneziu, vitamina E, cupru si mangan. Doua studii din 2012 si 2014 mentioneaza ca includerea migdalelor in dieta poate reduce riscul de boli de inima, in special la persoanele supraponderale.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Alba