Import/Export

Dunarea, solutia alternativa pentru a salva cerealele ucrainene

In portul ucrainean Ismail, soferii de camioane stau la coada cu camioanele pline cu cereale, in timp ce pe celalalt mal al Dunarii, in Romania, asteapta navele care sa duca aceste cereale in porturile de la Marea Neagra, transmite AFP.

Marinarii nu isi aduc aminte sa fi vazut vreodata atat de multe nave, cu diferite pavilioane, care sa stationeze in largul portului Sulina, unde asteapta sa ajunga in Ucraina pentru a fi incarcate cu cereale.

Invazia ruseasca a dat totul peste cap, blocada impusa de Moscova asupra porturilor maritime ucrainene, incepand cu cel din Odesa, a paralizat exporturile acestei tari care se numara printre cei mai mari producatori mondiali de cereale.

‘Alternativa este Dunarea. Insa marea problema o constitutie capacitatea infrastructurilor de pe acest fluviu’, a explicat Yuriy Dimchoglo, fost vicepresedinte al consiliului regional din Odesa. Potrivit acestuia, de la inceputul invaziei rusesti, ‘doar 1,5 milioane de tone de cereale au putut fi exportate pe aceasta cale’, o picatura comparativ cu cele 20 pana la 25 de milioane de tone de cereale care in prezent sunt blocate in Ucraina.

Aflat chiar la capatul lantului agricol, fermierul ucrainean Vyatcheslav Zyabkin, care lucreaza la 35 de kilometri de portul Ismail, nu a trimis inca nimic prin intermediul navelor de pe Dunare. ‘Nici macar un singur kilogram’, spune fermierul deoarece preturile de achizitie care i-au fost oferite sunt mult mai mici decat costurile de exploatare, iar solutia pe Dunare convine in special micilor agricultori care au de vandut mici cantitati.

Iar pentru cei care recurg la varianta transportului pe Dunare, exista numeroase obstacole. In primul rand ambuteiajele de pe drumuri, camioanele se aglomereaza spre sudul Ucrainei in speranta ca vor putea descarca marfa la Dunare. Apoi odata ajunsi in port si aici este aglomeratie. ‘Inainte de razboi, avem nevoie de o zi, acum isi trebuie trei zile’, spune Serghey Gavrilenko, un sofer de 45 de ani.

De cealalta parte, ambarcatiunile care trebuie sa transport marfurile spre clientii din strainatate prin coborarea pe Dunare, pentru a ajunge in Marea Neagra, s-au inmultit si ele.

In largul portului Sulina, sunt aproape o suta de nave care asteapta, intre sapte si zece zile in medie, inainte de a putea intra pe canal in directia porturilor ucrainene.

‘Volumul nostru de munca a crescut foarte mult. Suntem in picioare de la rasarit pana la apus’, spune Gabriel Danila-Mihalcea, 28 de ani, capitanul unei nave care si-a inmultit cursele intre Sulina si Marea Neagra. Misiunea acestei nave este cruciala deoarece transfera la bordul fiecare nave aflate in rada un pilot care va duce nava pana la portul de destinatie.

Aceasta regula a fost introdusa in 1948 de Conventia despre regimul navigatiei pe Dunare, semnata in 1948, ca raspuns la pericolele navigatiei pe Dunare.

‘Lucram fara pauza’, se plange sub protectia anonimatului unui din cei 36 de piloti care au aceasta sarcina.

‘Luna trecuta, 400 de nave au trecut prin Sulina, este o cifra record’, spune Mihai Calin, mecanic sef pe o nava pilot.

‘Traficul s-a triplat comparativ cu luna mai 2021’, confirma si secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Ion Popa. Aceasta crestere ‘este un efort pentru Romania’, subliniaza Ion Popa, adaugand ca spera ca Bruxelles-ul va veni in ajutorul Romaniei.

Aproape 700.000 de tone de cereale au fost transportate de la debutul razboiului din Ucraina via portul Constanta, la bordul barjelor, trenurilor sau camioanelor, subliniaza Ion Popa. Cu toate acestea, cozile de la punctele de trecere a frontierei dintre Ucraina si Romania se lungesc in fiecare zi.

Miza este vitala pentru numeroase tari care depind de livrarile de cereale din Ucraina, tara care inainte de razboi era al patrulea exportator mondial de porumb, si asigura 50% din comertul mondial cu ulei de floarea soarelui.