Numarul de cumparatori online din Romania a crescut de peste opt ori, in zece ani

Romania a inregistrat, in ultimii zece ani, cu 733% mai multi cumparatori online, de sapte ori peste cifrele din Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria si Bulgaria, releva datele unui studiu publicat, recent, de o companie globala de consultanta in management, prezenta si pe plan local din 2005.
Conform datelor centralizate de Horvath, in cursul anului 2020, vanzarile prin e-commerce din Romania au inregistrat o crestere de 71%, comparativ cu anul precedent, ca urmare a pandemiei, insa in 2021 majorarea a fost de doar 29%.
“Aceasta rata de crestere nu a putut fi sustinuta si in 2021, partial din cauza costurilor ridicate de acces in marketplace-urile de tip e-commerce. Discrepanta dintre cumparatorii prin e-commerce din mediul urban si cel rural este cea mai mare din Uniunea Europeana si in continua crestere in ultimii 10 ani. Relaxarea restrictiilor si posibilitatea de a cumpara in persoana au jucat un rol important in aceasta diminuare a ratei de crestere, precum a avut-o si faptul ca in marketplace-urile de e-commerce costurile de acces sunt vazute ca fiind prohibitive (un exemplu fiind vanzarile restaurantelor pe Bolt Food sau Glovo, care reprezinta un cost foarte mare pentru patroni). IMM-urile romanesti au avut de asemenea foarte mult de castigat de pe urma vanzarilor e-commerce, rata fiind cu 40% mai mare in 2021 fata de anul precedent in tarile analizate – Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria si Bulgaria”, noteaza realizatorii studiului.
In ceea ce priveste cresterea numarului de cumparatori, exista o evolutie mult mai accelerata in Romania, in comparatie cu media din tarile analizate. Astfel, in intervalul 2010 – 2021, Romania a inregistrat o crestere de 733% a cumparaturilor online, iar sectorul e-commerce romanesc este in mare masura concentrat in mediul urban.
Raportul Horvath evidentiaza faptul ca discrepanta dintre urban si rural este foarte mare (cu 23% mai putini cumparatori prin e-commerce in mediul rural fata de cel urban).
“Diferenta dintre cele doua segmente de cumparatori este cea mai mare din Uniunea Europeana (aproape tripla fata de media UE) si cu mult peste media tarilor analizate in studiu. In acest context economic incert, marcat de efectele pandemiei, solutia este o accelerare a digitalizarii proceselor de business in numeroase industrii si sectoare de activitate, cu scopul de a oferi alternative viabile”, sunt de parere expertii.
Rezultatele complete ale studiului de specialitate, precum si solutiile aferente vor fi discutate de catre reprezentantii Horvath Romania in cadrul evenimentului “Viteza si precizie prin automatizarea proceselor de business in plina crestere a sectorului de e-commerce”, ce va avea loc pe data de 22 martie, Horvath este una dintre cele mai importante companii internationale, independente, de consultanta in management, prezenta si pe piata din Romania, incepand din 2005. Compania a fost infiintata in Stuttgart, in 1981, si are peste o mie de angajati si birouri deschise in Germania (Berlin, Dusseldorf, Frankfurt, Hamburg, Munchen si Stuttgart), Austria, Romania, Elvetia, Ungaria, Arabia Saudita si Emiratele Arabe.