Presedintele APC: Romanii, consumatorii europeni care fac cele mai putine cumparaturi online

Romanii sunt consumatorii din Europa care fac cele mai putine cumparaturi online si penultimii care acceseaza muzica, materiale video, servicii bancare si video la cerere, dar si cetatenii pentru care statul aloca cei mai putini bani pentru informarea lor in calitate de consumatori - 0,01 bani pentru educarea unui consumator, a declarat presedintele Asociatiei Pro Consumatori, Costel Stanciu.

Scris de Adrian Lazar, Vineri, 16 Martie 2018

Romanii sunt consumatorii din Europa care fac cele mai putine cumparaturi online si penultimii care acceseaza muzica, materiale video, servicii bancare si video la cerere, dar si cetatenii pentru care statul aloca cei mai putini bani pentru informarea lor in calitate de consumatori - 0,01 bani pentru educarea unui consumator, a declarat presedintele Asociatiei Pro Consumatori, Costel Stanciu.


„Din punct de vedere statistic, Romania se pozitioneaza bine in privinta evolutiei vanzarilor din ultimii ani pentru acest tip de comert. In ceea ce priveste cunoasterea drepturilor specifice acestui tip de comert de catre consumatori, precum si respectarea drepturilor acestora de catre magazinele online, mai este mult de lucru. Din pacate, sustinerea financiara a asociatiilor de consumatori de catre statul roman a fost in anul 2017 de 0,01 bani pentru educarea unui consumator, comparativ cu Luxemburg, unde statul a alocat doi euro pentru educarea unui consumator. In anul 2018, pentru asociatiile de consumatori nu exista niciun fel de sustinere financiara”, a mai punctat Stanciu.

Acesta a precizat ca, in 2017, au fost depuse la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor 28.000 de reclamatii privind comertul online.

„Asta spune foarte mult. O data, institutiile statului care se ocupa de supravegherea pietei nu fac nimic. Pe ei nu ar trebui sa ii bucure numarul mare de reclamatii. Ar trebui sa isi puna niste intrebari. De aici, reiese ca informarea este deficitara. Incidentele in online pleaca de la faptul ca legislatia este deficitara, iar ANPC nu le controleaza.

Potrivit lui Stanciu, pentru siguranta lor, consumatorii ar fi bine sa cumpere numai de pe site-urile magazinelor din UE.

„Le sugerez sa fie atenti la site-urile din afara UE. Prezinta anumite riscuri, in special cele care vin din China, dar, atentie, vin cu domenii pe Europa si atunci ii induce in eroare. Recomand consumatorilor de online sa foloseasca numai site-uri din UE. Pentru cei care cumpara din afara tarii, consumatorii ar trebui sa se intereseze daca pe plan local exista o filiala a operatorului economic de unde cumpara si atunci isi pot returna mai usor produsele daca nu sunt multumiti. Daca nu exista, se pot adresa Centrului European al Consumatorului prin care se rezolva litigiile transfrontaliere. Anul acesta avem cateva sute de astfel de cereri. Probabil ar fi fost mai multe, dar nu avem fonduri”, a declarat seful APC.

Conform indexului anual calculat de Comisia Europeana care inglobeaza indicatori ai performantei si competitivitatii digitale, prezentat de APC, a rezultat ca romanii sunt consumatorii din Europa care fac cele mai putine cumparaturi online si penultimii care acceseaza muzica, materiale video si jocuri, servicii bancare si video la cerere.

De asemenea, doar 56% dintre romani utilizeaza internetul fata de media UE, de 76%, si doar 28% dintre romani depasesc nivelul minim de competente digitale fata de 79% in UE.