John Deere la 100 de ani de la primul tractor ce a iesit pe poarta fabricii

„Waterloo Boy” a fost primul tractor produs de John Deere. La acea vreme, de la idee si pana la proiectarea efectiva a tractorului compania a avut nevoie de o perioada de 6 ani, destul de putin, daca ne gandim ca „actiunea” se desfasoara la inceputul anilor 1900, cand tehnica si tehnologia agricola se aflau la inceput.

Scris de Adrian Lazar, Marti, 13 Martie 2018

„Waterloo Boy” a fost primul tractor produs de John Deere. La acea vreme, de la idee si pana la proiectarea efectiva a tractorului compania a avut nevoie de o perioada de 6 ani, destul de putin, daca ne gandim ca „actiunea” se desfasoara la inceputul anilor 1900, cand tehnica si tehnologia agricola se aflau la inceput.


In 1912, John Deere s-a confruntat cu o mare provocare. In timp ce compania a inregistrat succes in segmentul de producere a plugurilor, devenind in scurt timp cel mai mare producator din lume, se simtea lipsa un tractor pentru a-si completa gama de produse. Presiunea din partea dealerilor de a include un tractor pe acea linie de echipament a fost considerabila. Cererea de cai putere pe piata a fost puternica, iar toti concuren?ii principali ai producatorului american aveau in oferta si modele de tractoare. Este important de precizat si faptul ca, in acele vremuri plugurile se vindeau in pachet cu tractoarele, ceea ce a determinat o presiune si mai mare asupra companiei pentru a face fata cererii de pe piata.

Tractorul „All-Wheel-Drive” – 6 ani de proiectare

In urmatorii patru ani, Joseph Dain si echipa lui de ingineri au lucrat la un design cu trei roti, bazat pe ingineria disponibila in acea perioada. Eforturile nu au fost in zadar, astfel ca la 19 noiembrie 1917, bordul companiei Deere a votat „producerea a 100 de tractoare de tip Dain”. Ulterior acest model de tractor a fost redenumit „All-Wheel-Drive”. Din nefericire, All-Wheel-Drive avea un pret de vanzare mult prea ridicat pentru acele vremuri. Fermierii au considerat ca pretul de 1.200 de dolari nu este justificat. La rezultatele slabe inregistrate de acest model a contribuit si faptul ca, in timpul introducerii sale pe piata, economia generala suferea de o recesiune. Ca urmare, au fost vandute numai 90 de unitati de tractoare cu tractiune integrala. Compania a cheltuit sase ani si 250.000 de dolari pentru dezvoltarea All-Wheel-Drive, iar vanzarile au fost dezamagitoare.

Aparitia modelului „Waterloo Boy”

In ciuda rezultatelor slabe inregistrate, un lucru era cert compania americana avea nevoie de un tractor, iar dealerii ii doreau acum. Solutia pentru aceasta problema a fost gasita in Compania Petroliera Waterloo, care era pusa in vanzare in acel moment. Conducerea John Deere nu a ezitat si a achizitionat compania, cumparand, in acelasi timp si tractorul Waterloo Boy in martie 1918. Asa cum ii spune si numele Waterloo Boy era un tractor simplu, robust si, mai important, ieftin de construit. Facand un calcul simplu, compania si-a dat seama ca poate produce tractoare la un pret de aproximativ 700 de dolari. Achizitia a venit, de asemenea, cu o fabrica de productie in Waterloo, Iowa, gata sa produca tractoarele. Important de precizat este faptul ca, astazi, la Waterloo, Iowa, compania John Deere detine fabrica unde se produc tractoarele din seria mare: 7R, 8R, 9R, RT si 9RX. Pentru urmatorii sase ani, John Deere a comercializat agresiv Waterloo Boy in timp ce isi perfectioneaza designul. In acest timp, Deere a introdus mai mult de o duzina de variatii ale tractorului, marind dimensiunea motorului la 465 de centimetri cubi. O economie infloritoare a impulsionat vanzarile de tractoare, ceea ce a contribuit la stabilirea ferma a companiei pe piata tractoarelor. Cu toate acestea, Waterloo Boy nu putea concura cu tractorul de la Henry Ford-Fordson, care la momentul respectiv se vindea cu mai putin de 400 de dolari. Designul si pretul compact al tractoarelor Fordson, au determinat o restructurare a tractoarelor produse de John Deere. Folosind planuri prototipuri obtinute odata cu achizitionarea Waterloo Boy, inginerii Deere au construit un tractor care nu numai ca era mai compact, dar si mai puternic, fiind capabil sa traga un plug cu trei capete. Pentru acest tractor inginerii au folosit un motor robust cu doi cilindri care ar putea arde orice combustibil. Impresionati de eforturile inginerilor, conducerea John Deere a aprobat fabricarea a ceea ce a fost desemnat modelul D si a lovit piata in 1924. In urmatorii 29 de ani, dealerii John Deere au vandut tractoare in valoare de peste 161.000 de dolari. Un deceniu de tractoare John Deere aniversate cu preturi speciale la 11 modele IPSO Agricultura, distribuitor exclusiv al utilajelor John Deere în Romania, le propune in acest an fermierilor, o serie de evenimente tematice, tocmai pentru a celebra centenarul in activitatea de tractoare a companiei americane.

IPSO Agricultura, lider in piata de masini si utilaje agricole, dar si unic distribuitor al utilajelor John Deere, aniverseaza cei 100 de ani de tractoare John Deere cu preturi speciale la tractoarele din gama mic? (3/4 cilindri) si gama mare (6 cilindri). Scopul acestei campanii este acela de a ajunge cu modele de tractoare din gama mica, in cat mai multe ferme din Romania. Prin intermediul acestei campanii, John Deere, un brand premium, devine si accesibil, in mod special fermelor mici. Campania derulata de IPSO Agricultura se desfasoara in perioada 13 decembrie 2017-30 iunie 2018 si cuprinde preturi speciale la 11 modele de tractoare: 5050E, 5075E, 5090M, 5100R, 6105MC, 6115RC, 6130R, 6120M, 6155M, 7230R ?i 8270R. Preturile promotionale pornesc de la 24.900 euro/fara TVA si pot ajunge pana la 160.000 euro/fara TVA. Preturile pot oscila si in functie de optiunile suplimentare selectate.