Zero exporturi de tractoare in primele sase luni ale anului 2016

Romania nu a exportat niciun tractor in primele sase luni din acest an, in conditiile in care productia de astfel de vehicule este in declin, iar fabrici mari precum Tractorul Brasov au fost inchise dupa privatizari esuate.

Scris de Adrian Lazar, Marti, 27 Septembrie 2016

Romania nu a exportat niciun tractor in primele sase luni din acest an, in conditiile in care productia de astfel de vehicule este in declin, iar fabrici mari precum Tractorul Brasov au fost inchise dupa privatizari esuate.


Conform datelor Ministerului Economiei, anul trecut, in primele sase luni, valoarea totala exportata a depasit 30 de milioane de euro.

De asemenea, in ceea ce priveste importurile, valoarea acestora a depasit, in perioada ianuarie — iunie 2016, 379,5 milioane de euro, in crestere cu 38% comparativ cu perioada similara din 2015. Pe intreg anul trecut, Romania a exportat 27.411 tone de tractoare in valoare de peste 64,4 milioane euro.

„Mai avem un mizilic de fabrica de tractoare. Nu mai avem fabrici pentru ca le-am restructurat dupa mintea si ideile unora din afara care care au gasit minti identice inauntru. Undeva pe la Campina, nu stiu exact unde, un inginer de la Brasov cu un egiptean care a cumparat brandul Tractorul Brasov mai face nu stiu cate tractoare pe an. Fabrica de la Reghin face, de baza, asamblarea unor tractoare venite din alta parte, deci nu conceptul facut de ei. Se pare ca a inceput ceva la Craiova. Sunt incercari timide ale unor antreprenori, ale unor oameni care au avut o anumita experienta si care mai incearca sa faca cate ceva dar nu se poate spune ca mai avem productie de tractoare”, a declarat Cristian Parvan, secretar general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).

El a precizat ca, recent, Romania a ramas fara industrie de ingrasaminte.

„In Iran am avut linie de montaj cum se face la Dacia. Noi exportam kituri complete de tractoare si se montau acolo, dar s-a terminat, nu mai exista asa ceva. La modul general al industriei, avem ultima industrie care s-a inchis, cea de ingrasaminte. Ati auzit pe cineva ca si-a pus problema: Ce facem? Importam toate ingrasamintele noi, tara agricola? Ca in afara de Targu Mures nu mai face nimeni”, a precizat oficialul AOAR.

La randul sau, analistul economic Ilie Serbanescu a spus ca daca mai exista productie de tractoare in Romania, aceasta este realizata cu investitii straine.

„Ce mai exista, daca mai exista, oricum nu e romanesc. Romania este o gazda pentru anumite productii daca multinationalele care le fac considera aceasta baza de productie profitabila. Baza profitabilitatii este salariul mic. Sa ne uitam, mai pe larg, la industria auto. Industria auto este generatoare a cel putin 50% din exporturile cu care Romania se lauda si pe seama careia se pune cresterea economica obtinuta in ultimii ani dar aceasta industrie auto e formata doar 30% din constructii auto, restul sunt volane, scaune, adica asta nu e nici rau dar nici bine ca nu e valoare adaugata”, a afirmat Ilie Serbanescu.

In anul 1989, judetul Brasov era cel mai puternic industrializat, dupa municipiul Bucuresti. Intreprinderile-fanion comuniste ''Tractorul'', cu 23.000 de salariati in 1989, ''Steagul Rosu'', cu 22.000 de salariati, ''Rulmentul'', cu peste 10.000 de salariati, au fost inchise in 2007, dupa ce s-a incercat privatizarea lor.

Uzina Tractorul Brasov (UTB), una dintre cele mai cunoscute fabrici de tractoare din Romania, s-a inchis in 2007. UTB a fost infiintata in anul 1925 ca fabrica romano-franceza de avioane, dar din 1946 productia a fost orientata spre fabricarea de tractoare. Pana in anul 1945 au fost produse 19 tipuri de avioane, sase dintre ele fiind de conceptie proprie. Incepand din 1960, UTB lanseaza primele modele de tractoare de conceptie integral romaneasca, alaturi de cele cu motor Fiat. Dupa anul 1990, fabrica a intrat intr-un lent proces de privatizare.

In 2006, Tractorul Brasov a vandut pe piata externa peste 90% din productie, in special in SUA, Turcia, Egipt, Serbia, Croatia, dar nu a reusit sa intre pe piata UE intrucat nu detinea un certificat de omologare. In noiembrie 2006, societatea brasoveana numara 1.930 de angajati.