Seful APRIL: In industria HoReCa sunt cele mai mari falsuri si neconformitati pe produse alimentare

Industria HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Cafenele, n.r.) are cele mai mari falsuri si neconformitati pe produse alimentare, a atras atentia, joi, Dorin Cojocaru, presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL), intr-un eveniment dedicat produsului romanesc.

Scris de Ramona Dascalu, Vineri, 08 Iunie 2018

"Razboiul cu hipermarketurile l-am pierdut. Au peste 62% din piata. Nu ne-a mai ramas decat comertul traditional si HoReCa. Dar atat timp cat HoReCa isi cumpara inputurile din Cash&Carry, ne-am pierdut si aceasta piata. In HoReCa sunt cele mai mari falsuri si neconformitati pe produse alimentare, si aici ma refer la faptul ca nu e posibil sa vinzi pizza cu mozzarella Quattro Formaggi si tu sa nu ai o factura, un aviz macar pe un kilogram de mozzarella. Este un semnal de alarma pe care il trag. Piata HoReCa reprezinta 30%. Nu-mi doresc sa fac curatenie in 30%, dar macar un 5%... Daca s-ar face curatenie in zona asta, ar creste cererea de produse lactate, carne autentice. Am ajuns in 2018 sa ne punem intrebarea daca ceea ce mancam, cand ni se pune in farfurie, la restaurant, este veritabil? Citeam aseara un comunicat EFSA (Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara, n.r.) in care se scria ca, in China, au inceput sa produca orez din plastic...", a spus Cojocaru.

In viziunea presedintelui APRIL, cea mai grava problema a Romaniei o reprezinta lipsa competitivitatii. 

"Problema cea mai grava este competitivitatea. Noi daca vrem sa fim competitivi pe piata, trebuie sa retehnologizam industria romaneasca. Sa-i lasam pe cei mici sa aiba acces mult mai usor si facil la bani, la credite, la linie de creditare. In momentul in care nu ai putere financiara sa tii pasul cu stiinta, cu ultimele tehnologii, nu ai cum sa fii competitiv. Daca va spun ca, in Polonia, dintr-un litru de lapte nu se pierde nimic... La noi, din 7-8 litri de lapte faci un kilogram de branza si ce facem cu zerul? Platim la Mediu pentru distrugerea proteinei... In 2010, am avut o idee, un proiect sa facem cel mai mare centru de colectare de zer lichid din Romania, pe care sa-l condensam, sa-l uscam si sa-l valorificam. In Polonia, din acest zer se ajunge pana la apa bi-distilata si se obtin tot felul de produse si sub-produse si atunci cum sa nu fie ei competitivi? Noi, cei mici, nu avem puterea financiara sa investim in noile tehnologii si atunci trebuie sa gandim foarte smart. Cum vom reusi noi, ca oameni, ca politicieni, ca autoritati, sa recapitalizam, sa dam o putere financiara celor mici. Varianta "cooperativa" exista. Noi ar trebui sa sprijinim acest mediu de afaceri de nivel mic si mediu, sa devina o mare cooperativa, sa aiba furnizorii din interior, procesatorii din interior, depozite si, mai ales, unde sa-si vanda marfa", a explicat Dorin Cojocaru. 

Reprezentanti ai autoritatilor si organizatiilor din industria alimentara au participat, joi, la expo-conferinta "Produsul romanesc", organizata la Clubul Diplomatic din Capitala.