Petre Daea: Tinta pentru echilibrarea balantei comerciale cu carne de porc este de opt ani

Petre Daea, ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, a declarat ca tinta pentru echilibrarea balantei comerciale cu carne de porc este de opt ani, intervalul mentionat fiind acelasi cu cel prevazut si in Programul de Guvernare pentru sustinerea produselor deficitare.

Scris de Ramona Dascalu, Joi, 19 Aprilie 2018

"Avem obiectivul ca programul de crestere a efectivelor de animale si cel de sustinere a reproductiei la suine sa se desfasoare timp de 8 ani. Este prevazut in Programul de Guvernare pentru a sustine produsele deficitare. Mie, ca ministru, imi vine misiunea sa il pun in opera. Noi avem o tinta, in opt ani, si speram sa atingem acest obiectiv in etapele pe care le vom desfasura, dar daca vom avea un succes mai devreme, cu atat mai bine. Programul derulat cu Cooperativa Agricola "Tara Mea" este un proiect inceput anul trecut si nu are termen, dar are insa niste obiective de atins: sa ajunga la cel putin 60% din consumul fiecarui magazin din acest lant sa fie asigurat din carnea produsa in Romania. Cel putin 60%, dar asta nu ne opreste deloc sa ajungem la 100%", a precizat Petre Daea, la lansarea "Raftului Romanesc" cu produse din carne de porc in lanturile de magazine Kaufland.

Ministrul Agriculturii a precizat ca Romania trebuie sa apeleze din nefericire la importurile de carne de porc pentru a asigura consumul, dar a adaugat ca urmareste ca acest import sa fie din ce in ce mai mic si "apoi evident sa il si neutralizam".

"Acum la importuri suntem undeva la 40-45% din consum carne de porc si aceste procent variaza pe perioade si in functie de consum intern si de perioada de valorificare a carnii de porc. Sunt oscilatii generate de piata", a adaugat Petre Daea.

Intrebat care este cauza acestor importuri de carne de porc, care ocupa de ani buni primul loc in balanta cu produse agroalimentare, ministrul a raspuns: "pentru ca nu avem, iar consumul trebuie satisfacut".

"Aici nu te joci cu populatia. Si dumneavoastra, cand nu aveti va duceti sa cumparati si cumparati pentru ca va este necesar traiului zilnic. Extrapoland la nivelul populatiei, consumul trebuie asigurat, populatia trebuie hranita. (..). Magazinele trebuie aprovizionate, oamenii trebuie sa aiba de unde sa cumpere, in asa fel incat sa poata sa traiasca si sa manance zi de zi. Fara mancare niciunul dintre noi nu ar fi fericit", a mai spus acesta.

Kaufland Romania a lansat anul trecut, in luna noiembrie, impreuna cu Cooperativa Agricola "Tara Mea", primul program national pentru carne de porc 100% romaneasca, prin care se doreste preluarea a peste 60% din carnea de porc romaneasca, respectiv in jur de 300.000 de porci pe an, pana in anul 2020.

Acest program a intrat in etapa a doua, respectiv lansarea unei zone special amenajate in magazinele Kaufland Romania -"Raftul Romanesc" - in care sunt expuse separat produsele din carne de porc romaneasca pentru a incuraja clientii sa opteze pentru produsele autohtone.

Retailerul preia in prezent 800 de porci pe zi pentru aprovizionarea magazinelor din intreaga tara cu carne de porc de provenienta locala, ajungand la 200.000 de porci in acest an, iar treptat sa atinga cantitatea asumata la demararea programului, respectiv 300.000 de porci pe an in 2020. 

"In noiembrie dadeam drumul la un astfel de program (...) de a consuma in Romania produsele pe care le facem in siguranta si la un pret cat mai cumsecade. Iata ca azi am fost talonat si uneori mi-ati barat directia de mers pentru ca manifesta interes. (...) Sunt prezent aici si oriunde in tara acolo unde se construieste. Nu voi fi niciodata acolo unde se darama sau acolo unde se critica, de dragul criticii. Nu voi fi niciodata intr-un dialog unde epitetele sparg ecranul televizorului si uneori sparg timpanele oamenilor, care asteapta de la noi, pe de o parte intelegere, dar mai mult decat atat, asteapta constructie, a face, a servi, a dezvolta, intr-un cuvant: a face bine. Felicit pe cei care au inteles programul si care au pus in spatiile aceste bine construite, au pus pe rafturi produse romanesti si intr-un procent mai mare de 51%, iata ca este vorba de 60%", a explicat ministrul Agriculturii.