KeysFin: Retailul alimentar romanesc depaseste granita istorica de 100 de miliarde de lei

Afacerile companiilor din comertul alimentar romanesc vor depasi, in acest an, nivelul-record de 100 miliarde de lei, conform unei analize a KeysFin.

Scris de Laura-Georgiana Cioba, Marti, 18 Decembrie 2018

Urmatoarele doua saptamani se anunta a fi cele mai profitabile pentru retailerii alimentari din tot anul 2018. Febra cumparaturilor de Craciun va duce afacerile companiilor peste nivelul de 103 miliarde de lei, in crestere cu aproape 6 miliarde de lei fata de rezultatul din 2017.

Business-ul din sectorul alimentar a crescut anul trecut cu 7,7% fata de 2016 si cu 135% fata de 2007, la 97 miliarde de lei. Profitul net a avansat cu 16,8% fata de 2016 si cu 174,5% fata de 2007, la 3,5 miliarde de lei in 2017.

Potrivit analizei, sectorul de retail se afla, in prezent, in plin proces de maturizare, dupa expansiunea galopanta din anii 2000-2010. Numarul companiilor a scazut cu 8,8% fata de 2016 si ramane cu aproape 2% sub cel din 2007, la aproape 52.000 in 2017.

Statistica arata ca in retailul alimentar activeaza 18 companii mari, cu afaceri de 55,9 miliarde de lei in 2017, 235 de companii medii (10,8 miliarde de lei), 2.469 firme mici (15,6 miliarde de lei) si 49.258 microintreprinderi (14,5 miliarde de lei).

„Principalii jucatori din piata, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan si Mega Image, si-au consolidat retelele, iar extinderea geografica a atins un nivel extrem de ridicat. Investitiile semnificative in deschiderea de noi unitati si mai ales in publicitate au spulberat, practic, concurenta micilor jucatori, magazinele independente, buticurile de cartier devenind o prezenta tot mai rara. Confruntate cu dificultati financiare, prinse in constrangerile tot mai puternice ale distribuitorilor de alimente si bauturi, multe dintre magazinele mici s-au inchis sau au fost preluate de marii jucatori”, arata analiza KeysFin.

Astfel s-a ajuns ca ponderea companiilor mari sa atinga nivelul de 58% in 2017, fata de 32% in 2007. Cele mai mari 10 companii au impreuna peste 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate moderna, discount si cash & carry si genereaza peste 53% din cifra de afaceri totala.

Liderul pietei continua sa fie Kaufland Romania, cu o cifra de afaceri de peste 10 miliarde de lei in 2017, ceea ce reprezinta 10,4% din totalul business-ului la nivel national.

Carrefour Romania se afla pe locul secund, cu afaceri de 6,7 miliarde de lei (7%), urmata de Lidl Discount (6,5 miliarde de lei, 6,7% din total), Auchan (5,2 miliarde de lei, 5,4% din total) si Mega Image (4,9 miliarde de lei, 5,1% din total).

„Investitorii straini au ajuns sa domine retailul alimentar romanesc, controland peste 72% din capitalurile proprii ale companiilor locale. Din prisma capitalurilor proprii detinute, investitorii germani sunt in prim-plan, urmati de cei olandezi, luxemburghezi, francezi, ciprioti si turci. Impreuna, primii cinci jucatori din piata de retail alimentar, toti controlati de straini, au generat anul trecut peste 45% din profitul sectorului”, arata analiza KeysFin.

Cea mai profitabila companie a fost, anul trecut, Kaufland, cu un rezultat pozitiv de 670 milioane de lei. In top urmeaza Lidl (352,8 milioane de lei), Carrefour (209,7 milioane lei), Mega Image (201,8 milioane de lei) si Profi (130,9 milioane de lei).