Ce spatii comerciale vor fi disponibile in Bucuresti si in tara

Ofertele de spatii comerciale noi vor creste in a doua jumatate a anului, cand aproximativ 150.000 de metri patrati vor fi finalizati si disponibili in mai multe orase din tara, dintre care 35.000 de metri patrati vor fi pusi pe piata in Bucuresti, potrivit unui raport realizat de o compania de consultanta imobiliara.

Scris de Daniela Carolina Cristescu, Sambata, 10 August 2019

Stocul total de spatii comerciale din Romania este de 3,74 milioane de metri patrati, cu o densitate de 192 mp/1.000 locuitori, iar in ceea ce priveste suprafata mall-urilor, parcurilor de retail si galeriilor comerciale din Bucuresti, acestea masoara 1,19 milioane de metri patrati, avand o densitate 651 mp/1.000 locuitori, de 3,5 ori mai mare fata de media nationala.

In primul semestru din 2019, au fost finalizate doua extensii ale unor centre comerciale existente - Sibiu Shopping City si Tom Shopping Center din Constanta, la care se adauga deschiderea celui de-al doilea magazin IKEA din Romania in Bucuresti, cel mai mare din Europa de Sud-Est, cu o suprafata de circa 37.000 metri patrati.

Potrivit raportului H1 Romania Retail MarketBeat, realizat de compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox, cel mai mare proiect comercial ce va fi finalizat in 2019 este Festival Centrum din Sibiu, centru comercial dezvoltat de NEPI Rockcastle, ce va avea o suprafata inchiriabila de 42.000 metri patrati.

Alte orase care vor beneficia de noi spatii moderne de retail sunt Zalau, unde Prime Kapital va finaliza proiectul Zalau Value Center, Satu Mare (extinderea proiectului dezvoltat de Auchan) sau Buzau (extinderea Buzau Shopping City, fostul Aurora Mall).

In ceea ce priveste Bucurestiul, este asteptata finalizarea parcului de retail DN1 Value Center dezvoltat de Prime Kapital (28.500 metri patrati), proiect ce marcheaza extinderea zonei comerciale a orasului catre nord, spre Balotesti, stocul de retail modern urmand a fi majorat si prin finalizarea extensiei Veranda Mall (7.000 metri patrati).

Anul viitor este programata extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Capitalei, proiect care isi va creste atractivitatea prin acomodarea unor noi chiriasi din sectoarele de imbracaminte (New Yorker, Colin's, CCC), sport (World Class), alimentatie (Gregory's, Cafe Ritazza) si divertisment (Happy Cinema).

Bogdan Marcu, Partner pe Retail Agency la Cushman & Wakefield Echinox crede ca viitoarele dezvoltari ale proiectelor comerciale se vor concentra pe ansambluri de nisa. "In afara catorva zone care permit in continuare construirea de proiecte dominante de centre comerciale, cele mai multe dezvoltari viitoare din Bucuresti si din orasele principale din Romania vor fi proiecte mixte cu o componenta variata de retail la parterul cladirilor de birouri si/sau rezidential. O sa vedem o atentie sporita din partea dezvoltatorilor pentru a implementa ansambluri mai nisate, pentru a crea destinatii aparte, in contextul segmentarii pe diverse categorii si profile de consumatori", a comentat reprezentantul Cushman & Wakefield.

In prezent, chiria unui spatiu de 100 de metri patrati situat intr-un centru comercial dominant din Bucuresti atinge nivelul de 80-100 euro/mp/luna, in vreme ce in proiecte similare din principalele orase regionale, precum Timisoara, Iasi sau Cluj, chiria pentru astfel de spatii atinge valori de 37-42 euro/mp/luna, respectiv 28-33 euro/mp/luna in cazul acelorasi spatii din orase secundare, precizeaza Cushman & Wakefield.

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanta imobiliara de top pe piata locala, activand in toate segmentele pietei imobiliare