Agricultorii cer reabilitarea caii ferate de la Nadlac, pentru ca restrictiile de tonaj nu permit transportul marfurilor

Agricultorii din mai multe localitati aradene aflate in apropiere de granita cu Ungaria cer autoritatilor sa reabiliteze calea ferata Nadlac-Arad, care dateaza din 1955, insa in ultimii 25 de ani nu a mai fost folosita pentru transportul de marfa din cauza degradarii si a restricţiilor de tonaj, astfel ca producatorii sunt nevoiti sa plateasca mult mai mult pentru transportul cerealelor pe cale rutiera in Portul Constanta.

Scris de Laura-Georgiana Cioba, Marti, 07 Mai 2019

Presedintele Asociatiei „Taranul nadlacan”, Gheorghe Porubsky, a declarat ca au fost facute noi demersuri pe langa Ministerul Transporturilor pentru reabilitarea caii ferate Nadlac-Arad, astfel incat sa poata fi reluat transportul de marfuri pe acest segment, in conditiile in care producatorii agricoli din zona sunt foarte afectati de lipsa acestei facilitati de transport.

„Zona Nadlac-Arad este una foarte productiva din punct de vedere agricol, insa frmierii nu au avantajul de a-si transporta produsele pe calea ferata, platind foarte multi bani firmelor de transport rutier. Noi nu putem ajunge cu cerealele in Portul Constanta, de unde sa le exportam, astfel ca suntem nevoiti sa vindem doar in Ungaria produsele. In Ungaria, le ducem cu TIR-ul, transportul rutier fiind foarte scump, iar din cauza asta trebuie sa reducem pretul final de vanzare, pentru a putea fi competitivi. Ne afecteaza foarte mult aceasta situatie, dar toate demersurile facute de-a lungul anilor s-au lasat doar cu promisiuni din partea politicienilor”, a declarat Porubsky.

Conform sursei citate, problema a fost adusa si in atentia ministrului Razvan Cuc, care a fost prezent in judetul Arad in luna aprilie, iar acesta ar fi promis ca va face demersuri pentru reabilitarea caii ferate.

„Pe distanta de 48 de kilometri de la Nadlac la Arad, o cursa cu trenul de pasageri face doua ore si jumatate. Trenuri de marfa nu au mai circulat pe aici de 25 de ani, din cauza restrictiilor de tonaj impuse. Daca ar circula vagoane de marfa, cu siguranta ar deraia. Linia ferata a fost data in folosinta in 1955, iar de atunci a fost schimbata doar o data, in 1979”, a adaugat presedintele asociatiei.

Cel care a initiat noile demersuri pentru reabilitarea caii ferate este consilierul local Neculai Valentin Rotaru, din comuna Seitin, el avand discutii si cu ministrul Transporturilor.

„Ministrul ne-a promis sprijin. Pana la Revolutie, in fiecare localitate de pe traseul Nadlac-Arad existau rampe de incarcare-descarcare cereale, un avantaj imens, pentru ca transportul feroviar este la jumatate de pret fata de cel rutier”, a spus Neculai Valentin Rotaru.

Asociatii agricole din zona au redactat un memoriu, care urmeaza sa fie semnat si de primarii, inainte de a fi trimis Guvernului.

„Primaria Nadlac a semnat deja acest memoriu, care in zilele urmatoare va fi semnat si de primarii din Seitin, Pecica, Semlac. Sustinem cu fermitate un proiect de reabilitare a caii ferate. Daca linia ar putea fi folosita din nou pentru transportul marfurilor, zona ar cunoaste o dezvoltare mai rapida”, a declarat primarul orasului Nadlac, Ioan Maginean.

In localitatile de pe traseul caii ferate Nadlac - Arad exista peste 50.000 de hectare de teren agricol, cu productie medie de opt tone la hectar, fiind cultivate in special grau, porumb, floarea-soarelui, rapita si sfecla. In acest moment, toata productia este transportata pe cale rutiera spre Ungaria sau, in putine cazuri, in Portul Constanta.